Виж темите без отговор | Виж активните теми Дата и час: Октомври 20th, 2020, 10:33 pm



Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
 Влиянието на тренировките във височинни условия (планински) 
Автор Съобщение
Администратор
Аватар

Регистриран на: Декември 29th, 2010, 7:52 pm
Мнения: 563
Местоположение: София
Мнение Влиянието на тренировките във височинни условия (планински)
Изображение
Основна характеристика на надморксата височина, която влияе върху физическата работоспособност и спортните постижения, е барометричното налягане, което закономерно се понижава с височината. В следствие на пониженото атмосферно налягане се понижава и парциалното налягане на О2 (кислорода) във вдишания въздух. Това означава че в единица обем се съдържат по-малко молекули, отколкото на надморксото равнище, т.е. налице е хипоксия. Организма се адаптира към тези условия като повишава функционалните си възможности. Адаптацията към хипоксията се реализира в следните направления:
- разширяване капацитета на системите за приемане и транспорт на кислорода
- усъвършенстване на механизите за усвояване на кислорода от тъкъните
- икономизация на енергоразхода на организма чрез промени на клетъчно и субклетъчно ниво
- увеличено кръвбообразуване, благодарение на което съществено нараства броят на еритроцитите и концентрацията и общото количество на хемоглобина в кръвта
- увеличва се ресинтеза на АТФ (основния енергоизточник на мускулите)
- увеличава се активността на дихателните ензими в тъкъните
- подобрява се пропускливостта на капилярите и се увеличава броят и големината на митохондриите (специализираните клетъчни структори за приемане и използване на кислорода в червените мускулни влакна)

Фаза на стабилна (устойчива) адаптация се постига след 10-тия до 20-тия ден от престоя във височинни условия. Тя води до нормализиране на артериалното налягане, повишават се аеробните възможности, появява се устойчиво добро самочувствие. По-продължителната височинна тренировка предизвиква по-големи адаптационни промени и оставя по-трайни следи. Повишената работоспособност след завръщане от височинната подготовка се съхранява по-продължително време – 30-40 дни. Изследванията показват че в над 90% от случаите най-добрите спортни изяви след височинна подготовка са след 3-4-тия или 18-24-тия ден.
Височинната тренировка може да се провежда и в 3-те периода:
- свързана с непосредствено повишаване на спортните постижения – в предсъстезателния период
- за повишаване на общото кондиционно ниво – в подготвителния период
- възстановителна височинна тренировка след изтощителни състезания и тренировки с цел ускоряване на физическото и психическото възстановяване на състезателите – в преходния период

Оптималната продължителност на тренировките във височинни условия е 20-30 дни, като долната граница е за спортисти практикуващи скоростно-силови натоварвания (спринтове, щанги, културизъм, единоборства), а горната за спортисти занимаващи се със спортове за издръжливост (гребане, бягане на средни и дълги разстояния, колоездене, спортни игри). Височинната тренировка е най-важна за спортистите занимаващи се със спортове за издръжливост (аеробни), които са пряко свързани с кислородната консумация, но и при скоростно-силовите (анаеробни) спортове, защото между отделните анаеробни натоварвания АТФ се ресинтезира аеробно. Тренировките във високопланински условия ще повишат кислородната Ви консумация, а успоредно с нея и общата работоспособност и възстановителните процеси на организма.

_________________
www.Muscle-Team.net


Март 14th, 2011, 12:43 am
Профил WWW
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Отговори на тема   [ 1 мнение ] 

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов